4 Design Days 2020: Na jakie surowce postawić, by zmniejszyć ślad węglowy?
W dyskusji wzięli udział: Janusz Dziewanowski, Business Development Manager, MultiContract Sp. z o.o.; Jędrzej Fiett, projektant mebli biodegradowalnych z surowców odnawialnych „Bez śladu”; Piotr Łazikowski, dyrektor regionalny, Planko; Mateusz Mioduszewski, projektant, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie; Małgorzata Respekta-Paszkiewicz, starszy specjalista ds. współpracy z architektami, FAKRO Sp. z o.o.
Moderatorem dyskusji był: Tomasz Pągowski, projektant, konstruktor, prowadzący programy o urządzaniu wnętrz: Remont w 48h, Projekt Lokalny, Bitwa o Dom.
Tomasz Pągowski rozpoczął dyskusję od pytania do uczestników o zielony zwrot w strategii producentów materiałów budowlanych. – Powinniśmy skupić się na zmniejszeniu nieodnawialnych źródeł energii, z których korzystamy. Należy poszukiwać i eksploatować źródła energii alternatywne, odnawialne – mówił Piotr Łazikowski.
Cały czas szukamy nowych proekologicznych rozwiązań. – Warto jednak zwrócić uwagę na to, co już mamy. Należy posprzątać ten bałagan – proponował Janusz Dziewanowski.
Małgorzata Respekta-Paszkiewicz, jako przedstawicielka producenta okien, mówiła, że w firmie Fakro zawsze zwracano uwagę na eko. – Naszym głównym surowcem jest drewno, a więc materiał ekologiczny. Surowiec z PVC pozyskujemy z recyklingu. Warto stawiać na trwałe materiały. Kluczowe są bowiem jakość i cykl życia produktu – mówiła.
Projektant Mateusz Mioduszewski również podkreślał, że na każdy produkt warto patrzeć w szerszym kontekście, a więc w kategorii całego cyklu użytkowania. – Choć nie możemy całkowicie wykluczyć z użycia plastiku, warto zrezygnować – na ile to możliwe – z jego jednorazowego zastosowania – apelował.
W projektowaniu warto uwzględniać szereg aspektów ekologicznych. – Nie tylko same materiały, ale także transport, pakowanie itp. – powiedział Jędrzej Fiett.
Ekoświadomość
Kolejnym tematem poruszonym przez uczestników dyskusji było podejście starszego i obecnego pokolenia do tematu ekologii.
– Młodzi ludzie mają większą świadomość ekologiczną. Nasze pokolenie myślało inaczej. Przed nami otworzyły się drzwi nowej technologii. Zachłysnęliśmy się nią. Nie patrzyliśmy na wieloletnią perspektywę – mówiła Małgorzata Respekta-Paszkiewicz.
– Dla nas ekologia to także świeży i bieżący temat. Warto o nim rozmawiać, bo to dopiero początek długiej drogi – dodał Mateusz Mioduszewski.
Ważnym tematem dyskusji, poruszonym przez Tomasza Pągowskiego, było wykorzystanie drewna. Czy jest to materiał ekologiczny?
– Drewno jest wspaniałym materiałem. Pamiętajmy jednak o tym, co się dzieje w tle. Mam na myśli pożary, wycinki. Jako konsumenci mamy przekonanie, że drewno to bardzo trwały materiał, który ma służyć przez wiele długich lat. Nie zawsze jednak tak jest – powiedział Janusz Dziewanowski.
– Należy też wziąć pod uwagę transport tego surowca. Warto to wyważyć – powiedział Jędrzej Fiett.
Kluczowy jest recykling. – Zamiast eksploatować materiały, które są trudne do odzyskania, lepiej korzystać z tych, które już mamy – powiedział Piotr Łazikowski i dodał, są alternatywy dla drewna. Np. podłogi winylowe – niektóre są w stu procentach „recyklingowalne”.
Efekt skali
Uczestnicy zastanawiali się także, co zrobić, by otaczało nas więcej ekologicznych produktów. Bardzo ważny jest efekt skali. – Duża skala to niższe koszty. Dlatego należy uświadamiać klientów, że warto stawiać na eko-produkty. Im będzie ich więcej, tym będą tańsze – mówiła Małgorzata Respekta-Paszkiewicz.
– Warto nagradzać wszystkich, którzy działają proekologicznie. Producentów, architektów, sprzedawców, projektantów – radził Jędrzej Fiett.
Niestety nadal wygrywają tańsze produkty. To problem, z którym powinniśmy się zmierzyć – podsumował Mateusz Mioduszewski.
Źródło: serwis prasowy 4DD.PL