#azyl – obiekt ściśle związany z naturą

Rozmowa z Łukaszem Gąską i Martą Sowińską-Gąska, ze studia projektowego Gąska Studio, zwycięzcami konkursu Tubądzin Design Awards

„Projekt Gąska Studio przekroczył granice myślenia o architekturze jako o sztywnej, zdefiniowanej przestrzeni, a uruchomił myślenie kontekstualne.”

Boris Kudlička, przewodniczący jury, wybitny architekt i scenograf

 

viva dom: Co skłoniło Państwa do wzięcia udziału w konkursie  Tubądzin Design Awards?

Gąska Studio: Bardzo dobrze znamy ten konkurs, ponieważ braliśmy udział w poprzedniej edycji TDA. Wtedy również zdobyliśmy Grand Prix i naszą nagrodą był wylot do Nowego Jorku, który skradł nasze serca.

Staramy się możliwie często brać udział w konkursach architektonicznych, ponieważ dają one możliwość rozwoju i większą dozę wolności w poszukiwaniu nowych rozwiązań projektowych. Poza tym stanowią miłą odmianę od codziennej pracy zawodowej. Prace konkursowe na TDA nadsyłane są przez uczestników z całego świata, co sprawia, że jest to miejsce spotkania i konfrontacji wielu różnych podejść do projektowania. Konkurs podzielony jest na kilka kategorii, których uczestnikami są zarówno studenci, jak i doświadczeni architekci i projektanci wnętrz. Jako aktywni architekci zdecydowaliśmy się wziąć udział w głównej kategorii Unlimited.

 

 

VD: Dlaczego właśnie #azyl?

G.S.: Naszym zdaniem #azyl odpowiada na hasła tegorocznej edycji konkursu, czyli #nature #future #freedom, szczególnie w nawiązaniu do światowej pandemii. Daje wolność w kontekście niemożności podróżowania, jest ściśle związany z naturą oraz jest próbą dostosowania się do nowych zasad izolacji w życiu społecznym. Wielu z nas zaczęło pracować zdalnie, dlatego w naszym projekcie uwzględniliśmy możliwość wykonania pracy w takim trybie.

VD: W jaki sposób budynek wpisuje się w krajobraz?

G.S.: Forma obiektu jest zdeterminowana przez ukształtowanie terenu, na którym została zaprojektowana. Całość jest znacznie podniesiona w stosunku do poziomu gruntu, częściowe oparcie stanowi naturalna skarpa. Wertykalnie kształtowana zabudowa może powstać na niewielkiej działce, założeniem projektowym była jak najmniejsza ingerencja w naturalne ukształtowanie brzegu jeziora. Zastosowane materiały wykończeniowe stanowią neutralne tło dla otoczenia.

VD: Jaka architektura jest Państwu szczególnie bliska? Jakie przesłanki w projektowaniu są dla Państwa najważniejsze w codziennej pracy?

G.S.: Nieustannie uczymy się, poszukujemy inspiracji i dobrych przykładów współczesnego projektowania. Nie chcemy podążać bezrefleksyjnie za trendami i modą, ale projektować rzeczy aktualne i jednocześnie ponadczasowe. Profesor Marian Fikus, z którym mieliśmy okazję współpracować podczas naszych studiów, zwracał uwagę, że architektura to współtworzenie przestrzeni, dlatego ważne jest dla jakiego miejsca i dla kogo projektujemy. Z kontekstu zastanej przestrzeni oraz informacji o jej użytkownikach czerpiemy wytyczne co do funkcji i formy obiektu, są to podstawy, na których staramy się każdorazowo rozwijać nasze koncepcje.

VD: Co zainspirowało Państwa do zaprojektowania tego budynku i takiej przestrzeni? Czy pandemia koronawirusa miała wpływ na Państwa myślenie o zadaniu konkursowym?

G.S.: Pomysł stworzenia leśnego azylu został zainspirowany aktualną sytuacją i powstał w czasie lockdownu i izolacji w 2020 roku . Dostrzegliśmy walory posiadania miejsca poza stałym miejscem zamieszkania, w którym można się schronić i odizolować z najbliższymi. W kontekście pandemii jest to luksus, którego wartość mocno wzrosła.

 

 

VD: Czy budynek został zlokalizowany w konkretnym miejscu, nad konkretnym jeziorem?

G.S.: Nie, formuła konkursu dopuszczała dowolność w tym zakresie, dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć projekt w nieokreślonym miejscu. Inspiracją natomiast było jezioro położone na Pojezierzu Drawskim, gdzie jeszcze na studiach wykonywaliśmy projekt semestralny. Tym razem postanowiliśmy stworzyć coś o znacznie mniejszej skali, co jest dedykowane konkretnej przestrzeni.

VD: Proszę o kilka słów na temat rozwiązań architektonicznych i użytych w nim materiałów.

G.S.: Jednostka mieszkalna posiada podstawowe niezbędne do funkcjonowania elementy: łazienkę, miejsce przygotowania posiłków, sypialnię oraz miejsce do pracy. Funkcje rozłożone są na antresolach, każda z widokiem na jezioro i otoczenie. Układ można dowolnie aranżować, w zależności od potrzeb użytkowników. Zastosowane rozwiązania są proste i wielofunkcyjne, na przykład podniesiony taras stanowi również zadaszenie dla samochodu. Jako materiały wykończeniowe wykorzystano  płytki wielkoformatowe barwione w masie w kolorze Marrone mat i Blu mat z kolekcji Cielo e terra.

 

 

VD: W projekcie wykorzystali Państwo płytki z kolekcji Cielo e Terra by Dorota Koziara. Czy to dlatego, że płytki świetnie spełniają swoją funkcję zarówno we wnętrzu jak i jako okładzina elewacyjna?

G.S.: Tak, ta kolekcja daje taką możliwość. W prezentacji projektu dążyliśmy do przedstawienia genezy kolekcji, czyli połączenia nieba i ziemi. Błękitne spokojne chłodne wnętrze w odcieniu Blu mat pozwala poczuć atmosferę spokoju i harmonii z otaczającą przyrodą. Wyważony kolor Marrone mat zastosowany na elewacji tworzy tło dla pięknego naturalnego leśnego krajobrazu. Tego typu materiały wykończeniowe są również wytrzymałe i nie wymagające skomplikowanej pielęgnacji, aby w poprawny sposób sprostać działaniu czasu i warunków atmosferycznych.

VD: Dziękuję za rozmowę

 

Więcej na: www.gaska.studio

www.tubadzin.pl

Dodaj komentarz

Instagram